Početna veličina slova Smanji veličinu slova
Siječanj
17

Želite pomoći Udruzi? SVAKI VAŠ DOPRINOS NAM JE DRAGOCIJEN!

Facebook - Udruga invalida Križevci Twitter - Udruga invalida Križevci Youtube

SVJETSKI DAN NEPUŠENJA, 31.05.2015.

Arhiva novosti

Pregledajte arhivu novosti!

Vijesti su poredane od najnovije na vrhu pa do najstarije na dnu. Kliknite na naslov da biste pročitali cijeli članak.

U padajućem izborniku možete odabrati godinu i mjesec pa pročitati samo vijesti iz tog razdoblja.

 
 

SVJETSKI DAN NEPUŠENJA, 31.05.2015.

Objavljeno: 31.05.2015.

Istraživanja…

Prema posljednjim procjenama u Hrvatskoj, svaka četvrta osoba starija od 15 godina puši, a od posljedica pušenja godišnje umre više od 10 tisuća osoba. Čak 76% mladih u dobi od 13 do 15 godina probalo je cigaretu, a oko 10% je nastavilo pušiti svakodnevno. Najveći broj mladih počinje pušiti u srednjoj školi, međutim primjećuju se i trendovi početka pušenja krajem osnovne škole. Prema Europskom istraživanje o pušenju, pijenju alkohola, uporabi droga i rizičnim čimbenicima među učenicima (ESPAD istraživanje provedeno tijekom 2011. godine u 36 europskih zemalja), mladi u Hrvatskoj su po pušenju cigareta iznad europskog prosjeka, odnosno na  trećem su mjestu. Prema istraživanju iz 2008. godine (Hrvatska zdravstvena anketa), 25,3% muškaraca i 22,4% žena u Hrvatskoj puši.

 

Koliko je otrova u cigareti?

U cigareti se nalazi 4000 otrova koje dobrovoljno unosimo u svoje tijelo (i još to platimo). Najpoznatiji je nikotin - spoj koji uzrokuje ovisnost. Svjesno osmišljen da nas o nečemu učini ovisnima (cigareti). Zatim su tu razne vrste katrana (oko četrdeset katranskih spojeva) koje oštećuju i uzrokuju rak pluća, ali i brojne druge dišne probleme. Još neki primjeri: amonijak (koristi se kao dezinfekcijsko sredstvo u toaletima), toluen (industrijsko otapalo), ugljični monoksid (otrovni plin), kadmij (meki metal koji se nalazi u baterijama) i tako sve do brojke 4000! Osim toga, dodaju se brojne arome i aditivi kako bi ta cigareta bila prihvatljivija. Jer prva cigareta nije ni „ukusna“ ni „ugodna“.

 

Trenutni učinci (odnosno štose događa kad zapalimo cigaretu)?

Kod pušenja postoje trenutni i dugoročni učinci na naš organizam. Kombinacija ovih učinaka može dovesti do vrlo ozbiljnih i po život ugrožavajućih reakcija našeg organizma i bolesti. Kada zapalimo cigaretu, naš organizam se automatski „buni“: ubrzava se frekvencija srca, podiže se krvni tlak, uzbunjuje se autonomni živčani sustav, trenutno se „stežu“ krvne žile, trenutno se otežava disanje, sva tkiva osjećaju manjak kisika, narušava se fiziologija probavnog sustava.

 

Koji su dugotrajni učinci pušenja na organizam?

Pušenje uzrokuje rak pluća i bronha, iznimno povećava rizik pojave raka ždrijela i usne šupljine, oštećuje krvne žile i pogoduje pojavi arterioskleroze (suženja krvnih žila zbog stvaranja ateroma, nakupina na unutarnjoj strani stjenke krvnih žila) te tako povećava rizik pojave većine kardiovaskularnih bolesti (infarkt, moždani udar) i sudjeluje u samom mehanizmu nastanka tih bolesti. Znamo da su kardiovaskularne bolesti i karcinomi vodeći uzroci smrtnosti, obolijevanja i invaliditeta. Osim toga, pušenje uzrokuje kroničnu opstruktivnu bolest pluća, izrazito tešku i dugotrajnu bolest, pogoduje nastanku osteoporoze, impotencije i neplodnosti, pogoduje nastanku bolesti desni i zubnog karijesa,  povećava rizik pojave raka bubrega, mokraćnog mjehura i maternice, oštećuje probavni sustav. Pušenje nepovoljno utječe i na kožu. Uzrokuje naboranost, suhoću, promjenu boje, preuranjeno starenje kože. Smanjuje i osjet okusa i mirisa.

 

Kako dolazi do ovisnosti?

Ovisnost o cigareti vrlo se brzo stvara. Kao i većina navika, počinje sporadičnim konzumiranjem, ali sporadično vodi u trajno. Prema tome, zavaravanje je da se nećemo „navući“. Ako i krenemo s idejom „samo kad izađem s društvom“ ili „samo kad smo s prijateljima“, naše tijelo (dok se mi samouvjereno samozavaravamo) postane ovisno, a naravno, uz to se, neprimjetno, ali sustavno javlja i psihička ovisnost. Jedna cigareta ili „probavanje“ nije ovisnost, ali svako daljnje konzumiranje nepobitno vodi u ovisnost i brojne zdravstvene teškoće te smanjenje budžeta! Ono što je pomalo i apsurdno u toj opasnoj i nelogičnoj navici je da konzumiranje prvih cigareta nije ugodna. Često se javlja mučnina, vrtoglavica, kašalj, drhtavica, nemir, tjeskoba, ne miriši lijepo…i  to sve zato jer se naše pametni organizam zapravo brani i buni!
Je li debljanje nakon pušenja „mit“?

Pušenje smanjuje osjet okusa, mirisa, a time i uživanje u hrani, odvlači „pažnju“ od hrane, ali često služi i za zadovoljavanje nekih drugih potreba (emocionalnih, smanjenje napetosti) što često činimo i s hranom. U tom kontekstu, pušači možda misle da manje podliježu debljanju, a zapravo su jednu lošu naviku (zadovoljavanje emocionalnih drugih potreba kroz hranu) zamijenili još lošijom. Zato, i u odvikavanju neke osobe dobivaju na tjelesnoj težini, ali pravilnom uspostavom navika pa i učenjem i razlučivanjem svojih potreba, uspostavljanjem ravnoteže u organizmu i težina se vraća na normalu. Ako je osobi teško kroz navedeno prolaziti samoj, postoje brojne metode i vještine kojima si možemo pomoći, uz podršku drugih, a zatim i sami (škole nepušenja, grupne terapije, kognitivno - bihevioralna terapija..). Također, postoje i pomoćna sredstva koja nekima mogu biti od pomoći (flasteri).

 

Što nam može pomoći kod odvikavanja?

Svatko treba individualan pristup. Pušenje nije jednostavna navika, ali se odviknuti sigurno možemo. Proces odvikavanja ovisan je i osobnosti pušača. Nekima je lakše prekinuti naglo, čvrstom odlukom, dok je kod drugih bolji postepeni pristup. Nekome je potrebna podrška grupe pa je za njih odlična grupna psihoterapija, a netko je individualan pa je korisno napraviti plan i zadati si ciljeve, pratiti kada se najčešće javlja želja i zašto. Kada naučimo prepoznavati te krizne trenutke, trebamo se zaokupiti nečim što nam je važno, interesantno ili ugodno. Uvijek je dobro zatražiti nekoga iz okoline da nam bude podrška u odvikavanju, da nas malo „podsjeća“, „provjerava“, pohvali u odvikavanju za svaki postignuti cilj, pa i onaj najmanji. Ako se i „poklekne“ u tom procesu, treba jednostavno ići dalje i biti svjestan da je svaki pomak uspjeh i da ne moramo biti savršeni u putu prema cilju. Jer odvikavanje je proces koji je zahtjevan. Za svaki uspjeh osoba koja je u odvikavanju treba se i nagraditi nečim u čemu uživa. Osim toga, dobro je aktivirati neke zapostavljene hobije, sklonosti, možda i otkriti nove načine uživanja i životnih izazova. Dobro je i izračunati financijsku dobit koju ćemo imati s prestankom pušenja, ali veći samim odvikavanjem i planirati kako možemo uložiti ta sredstva u nešto što nas veseli.

Također, treba se pripremiti i educirati o mogućim teškoćama. Možemo ići malim koracima i osvijestiti svaki pozitivan pomak i tako si podizati samo efikasnost („Ako sam mogao smanjiti na pet dnevno i izdržao sam, mogu sigurno i manje“).
Kako pomoći mladima da niti ne počnu pušiti?

Djeca najviše uče kroz identifikaciju s odraslima, posebno roditeljima. Ako pušite, nastojte prestati jer djeca sigurno neće čuti vašu poruku o štetnosti pušenja i preporuku da ne puše ako vas vide s cigaretom. I sam pokušaj prestanka pušenja učinkovitiji je od toga da pušite i govorite suprotno od načina ponašanja. Dok se odvikavate od pušenja, možete djeci objasniti i kroz svoj primjer koliko je teško odviknuti se od te navike i savjetovati ih da je najbolje nikada s tim niti ne početi.

Učite djecu od malih nogu koliko je bitno brinuti se o zdravlju, ali na njima pristupačan način. Na primjer, objasnite im kratko kako dišemo, što cigareta čini našem disanju (neće moći dugo trčati, uspuhat će se, neće biti "u formi", bit će lošiji u sportu). Izdvojite primjere koji su bitni za njih. U razgovoru koristite argumente vezane uz posljedice u sadašnjosti ili bližoj budućnosti jer djeca i adolescenti žive u sadašnjosti i neće ih impresionirati posljedice u dalekoj budućnosti. Svako dijete zahtijeva individualni pristup. Upoznajte svoje dijete: je li ekstrovert, introvert, je li "povodljivo" ili već ima čvršće stavove, brani li svoje mišljenje, je li po prirodi sklono dominaciji ili mu to nije važno, koliko mu je razvijeno samopouzdanje s obzirom na dob, koliko je emocionalno i socijalno zrelo. Svakom djetetu i adolescentu treba pristupati individualno na osnovi procjene njegove osobnosti, interesa i okruženja u kojem se nalazi.

Kada se govori o pušenju budite precizni, dosljedni i otvoreni. U ogovarajućim prilikama jasno naznačite da vam smeta ako netko pokraj vas puši u zatvorenoj prostoriji, da je pušenje štetno i za zdravlje osoba oko pušača, da ne želite pušenje u svojoj kući. Budite određeni i dosljedni u svom stavu i objasnite djeci svoje stavove. Nemojte govoriti "s visoka" ili "držati predavanje", ali budite odlučni. Raspravljajte s djecom, pitajte ih što oni misle o tome. Od najranije dobi gradite unutar obitelji klimu da je pušenje štetna i potpuno besmislena navika!

 

Štos s pritiskom vršnjaka?

U razdoblju puberteta iznimno velik utjecaj na adolescenta imaju vršnjaci, odnosno vršnjačka skupina. Gotovo svi novi pušači su djeca, odnosno adolescenti. Presudnu ulogu za početak pušenja ima pritisak vršnjaka, odnosno vršnjačke skupine (uz identifikaciju s roditeljima). Dijete treba poučiti kako reći ne vršnjacima, a da se ne osjeća isključenim. Treba im pomoći da izgrade samopouzdanje od najranijeg djetinjstva i treba ih naučiti tzv. racionalnom ponašanju. Pokušajte djetetu na vrijeme razbistriti misli vezane za pritiske vršnjaka bilo koje vrste. Na primjer, djecu treba pitati što misle koliko dugo će mu se prijatelji ljutiti ako ne zapali s njima. To je uglavnom jedan dan ili nekoliko sati. Djetetu treba razjasniti da se pravi prijatelji neće ljutiti ako odbiju sudjelovati u nečem štetnom za njih i njihovo zdravlje. Osim toga, poučite djecu kako da samouvjereno i odlučno, ali pristojno odbiju cigaretu. Na primjer, mogu skrenuti razgovor na drugu temu ili reći: "to nije moj stil" ili sugerirati: "mislio sam da ti možeš pametnije postupiti". Poučite ga o tome da nije „cool" slijepo pratiti mišljenje drugih, nego sasvim suprotno - da treba biti svoj. Potaknite dijete da zauzme čvršći stav. Uvijek pri tom razmišljajte o djetetovoj osobnosti. Možete naučiti dijete i da procijeni okolinu i pokuša izbjeći situacije u kojima bi na njega mogli vršiti pritisak.

 

Što ako ste saznali da je vaše dijete jednom ili nekoliko puta zapalilo cigaretu?

Nemojte vikati i objasnite tinejdžeru sve još jednom i recite mu da ga smatrate dovoljno odraslim da donese pametnu odluku vezano uz pušenje. Podsjetite ga na pozitivne primjere iz okoline. Pitajte svoje dijete koliko mu je uopće ugodno to iskustvo (prve cigarete ne donose ugodu) i smatra li da neugodno iskustvo treba ponavljati. U osjetljivom adolescentnom razdoblju kao roditelji i društvo dužni smo pojačati oprez i pomoći djeci da ne počnu sa štetnim navikama kojih će se kasnije u životu teško riješiti.

 

Što trebamo svi učiniti?

Ljudi prije svega nisu dobro osviješteni. Treba promijeniti način edukacije iinformiranja. Osim toga,  iznimno je važno da pušenje postane manje dostupno i manje popularno. Važno je i razvijati i promovirati zdrave načine života. Ako ljudima objasnimo koliko je važno zdravlje, rjeđe će se priklanjati ovoj navici. Treba poticati osjećaj osobnog integriteta i ljubavi prema sebi i svom tijelu, naročito kada je riječ o djeci. Edukacije treba počinjati od najranije dobi. Mediji moraju pružiti potporu i direktnim i indirektnim porukama. Zabranjeno bi trebalo biti i posredno, suptilno reklamiranje cigareta. Pušačima treba pružiti pomoć u procesu odvikavanja. Osim toga, kod nas je pušenje još uvijek nije dovoljno društveno neprihvatljiva navika, a mladi (pa i neki odrasli)  vole biti „in“. To je posebno važno upravo zbog naše mlade populacije koja je sklona praćenju društvenih trendova upravo u adolescentnoj dobi u kojoj s pušenjem najčešće i počinju. Nužno je uključivanje svih društvenih sustava (zdravstveni, obrazovni, gospodarski), zakonodavstva, porezne politike, lokalnih i nacionalnih uprava, okruženja u kojima se mladi kreću i medija. Potrebno je i primjerima (roditelji, zdravstveno osoblje, obrazovno osoblje, sportaši, medijski eksponirane osobe) pokazati da je pušenje loša i opasna navika.
Edukativni primjer iz prakse

Odjel za promicanje zdravlja Nastavnog zavoda za javno zdravstvo „Dr. Andrija Štampar“ u sklopu svog rada i projekata provodi edukativne interaktivne radionice za djecu o štetnosti djelovanja duhanskog dima na zdravlje. Radionice uključuju prikazivanje kratkih filmova, učenje osnovnih informacija o utjecaju pušenja na zdravlje, igru, raspravu i anketu. Cilj radionica je da učenici sami zaključe zašto je dobro da ne počnu s ovom štetnom navikom i nauče kako se mogu oduprijeti pritiscima vršnjaka i kako da zauzmu svoj stav. Ujedno se kroz radionice kod djece nastoji osvijestiti pozitivan stav prema vlastitom tijelu i zdravlju te pojačati osjećaj osobnog integriteta što je osnova usvajanja svih pozitivnih zdravstvenih navika. Uz radionice učenicima su pripremljene i  dvije edukativne brošure „Kako pomoći prijatelju da prestane pušiti?“ i „Kako možemo pomoći djeci da se odupru pušenju?“.

Kada govorimo o pušenju, kao i kod većine zdravstvenih problema i rizičnih ponašanja, najučinkovitija je primarna prevencija. Primarna prevencija podrazumijeva sve aktivnosti i mjere koje provodimo da se bolest ili rizično zdravstveno ponašanje niti ne pojave. Pušenje je opasna, nelogična i skupa ovisnost! Ne dozvolimo „smotuljku“ koji sadrži 4000 otrova da nam ugrožava život, slobodu i budžet!

 

Izvor: http://www.stampar.hr/

 
 

Natrag na arhivu vijesti
 

Promotivni video Hedone d.o.o. Križevci - Križevačke čokolaterije

Klikom na sliku pogledajte promotivni video Hedone d.o.o. Križevci - Križevačke čokolaterije

WEB SHOP HEDONE d.o.o. KRIŽEVCI - KRIŽEVAČKE ČOKOLATERIJE

Klikom na sliku posjetite web shop Hedone d.o.o. Križevci - Križevačke čokolaterije

Promotivni video EU projekta

Klikom na sliku pogledajte promotivni video EU projekta "Integracija djece s poteškoćama iz Križevaca i okolice u redovni obrazovni sustav"

INA - SPONZOR

Križevačka čokolaterija

Križevačka čokolaterija

 

Klikom na sliku pogledajte reportažu "Križevačka čokolaterija"